Derfor bør du gå op i søvn

Hvis der er én ting der desværre er alt for mange danskere der får alt for lidt af, så er det god kvalitetssøvn der varer hele natten. Alt for mange oplever desværre at have svært ved at falde i søvn, at sove uroligt når de så er faldet i søvn og føle sig oplagt, radbrækket og kvæstet når solen så endelig vælger at stå op igen. 

Det der med dårlig søvn er en landeplage i samme grad som coronavirussen er en global pandemi – problemet her er bare at corona ikke kunne undgåes – det kan dårlig søvn godt. 

Hvad forudsager dårlig søvn?

Der er egentligt mange forskellige parametre der spiller ind når det kommer til dårlig søvn. Det kunne være at du gik sulten i seng og dermed fik en mere urolig søvn, det kunne også være at du gik utrolig sent i seng og dermed kun fik seks til syv timer – det er heller ikke langtidsholdbart, desværre. Den sidste (og mest udbredte grund) er at du ligger med din mobiltelefon helt oppe i hovedet på dig selv indtil du slukker den og ligger dig til at sove – det duer overhovedet ikke. 

Ved at ligge og blive lyst i hovedet lige før du skal sove, får øjnene så meget sværere ved at falde til ro. Derudover giver du slet ikke kroppen en chance for lige at processere alle de indtryk du kaster efter den på sådan en dag, når du bruger din mobil helt op til du skal sove. 

Fortæl mig om god søvn

God søvn er søvn i den bedste seng for netop dig. Hvis du er typen der godt kan lide at din seng er lidt hård, så er det sådan en seng du bør købe. God søvn er også uforstyrret søvn i et stille og mørkt rum – du skal kort sagt slet ikke forstyrret når du ligger der og henter energi til dagen efter.

Søvn har, selvom mange ikke tror det, en direkte indvirkning på vores energiniveauer dagen efter – og det er værd at have med. Man har jo set det før, folk der møder på arbejde eller i skole og ser helt skindøde ud, og selvfølgelig fortæller de at de var oppe hele natten for at se amerikansk fodbold eller sidde og kigge ind i en væg. 

Det er ret utrolig, når man tænker over det, at folk nedprioriterer søvn når det tydeligvis er så vigtigt for os.